Google Analytics to system, który służy analizowaniu stron internetowych. Dostarcza wielu cennych informacji na temat zachowań klientów na stronie www oraz jest wykorzystywany w celu prowadzenia akcji promocyjnych. Udostępnia dane, na podstawie których można optymalizować kampanie reklamowe.

Aby dowiedzieć się, czy prowadzona kampania jest skuteczna, należy określić kluczowe wskaźniki efektywności tzw. KPI. Dzięki tym wskaźnikom można ocenić realizację postawionych celów. Cele zależą od rodzaju przedsiębiorstwa. Celem agencji interaktywnej, będzie wypełnienie przez użytkownika formularza kontaktowego, a sklepu internetowego sprzedaż produktów.

Jeśli pierwszy krok jest postawiony, trzeba zająć się drugim, czyli ustawieniem celów. Google Adwords umożliwia śledzenie konwersji z panelu, natomiast po ustawieniu celów w Google Analytics, trzeba wyeksportować je do panelu reklamowego. W tym miejscu warto przypomnieć o tym, by połączyć konta Adwords z Analytics.

Ocena skuteczności słów kluczowych.

Jeśli konwersje zostały ustawione, to w raporcie słów kluczowych pojawią się kolumny, które przekazują informacje na temat konwersji. Jeśli ich nie ma, należy kliknąć Kolumny-Dostosuj kolumny. Warto sprawdzić, które słowa kluczowe generują konwersję oraz czy opłata za konwersję jest opłacalna. Współczynnik klikalności słów kluczowych to następny element, który warto zweryfikować. W panelu Adwords można zdobyć ważne informacje na temat słów kluczowych. Skala od 1 do10 wskaże, czy dane słowo przekłada się na wyświetlanie reklam oraz przedstawi jego “Wynik Jakości”. Z dostępnych danych można dowiedzieć się, co wpływa na jakość kampanii. W tym miejscu warto przypomnieć o tym, że  im wyższy Wynik Jakości, tym koszt za kliknięcie reklamy jest niższy.

Wynik Jakości określa jakość poszczególnych składowych: przewidywany współczynnik klikalności, trafność reklamy oraz wartość strony docelowej.

Oceny znajdujące się obok tych elementów, oceniają ich wartość za pomocą trzech określeń: poniżej średniej, przeciętnie i powyżej średniej. Aby zminimalizować koszty prowadzonej kampanii i cieszyć się jej skutecznością, trzeba zadbać o to, by ta ocena była powyżej średniej. Pozostając przy słowach kluczowych, nie można pominąć sytuacji, w której pewne słowa kluczowe nie przyczyniły się do konwersji. W tym wypadku warto przejrzeć statystyki jakościowe. W tym celu należy wejść w zakładkę Google Adwords i przejść do panelu Google Analytics. Otrzymane dane pomogą uzyskać odpowiedzi na następujące pytania: jaki jest średni czas spędzania na stronie użytkowników, którzy wpisywali te słowa kluczowe, ile wynosi współczynnik odrzuceń, ile stron przejrzeli? Jeśli okaże się, że dane są niezadowalające, czyli potencjalni klienci szybko opuszczają witrynę i nie odwiedzają innych stron, a współczynnik odrzuceń jest wysoki, warto przyjrzeć się słowom kluczowym, treści reklamy i stronie docelowej. Następnie odpowiedzieć na pytania: Czy wybrane słowa kluczowe są odpowiednio dopasowane do informacji zawartych na stronie docelowej, czy reklama zawiera treści, które można znaleźć również na stronie docelowej?

Treść reklamy

Warto dowiedzieć się, które teksty reklam spełniają swoje zadanie i mają dużą konwersję. Dzięki temu można w późniejszym czasie tworzyć efektywne reklamy w oparciu o zdobytą już wiedzę. Nie można jednak nieustannie wykorzystywać jednego modelu tworzenia treści, ponieważ w zależności od kontekstu, może nie spełniać swojego zadania. Rada jest jedna, należy testować różne wersje po to, by móc trafiać do swoich odbiorców. Treść reklamy powinna zawierać informacje na temat tego, co wyróżnia dany produkt, od innych dostępnych na rynku oraz informacje, które uzyska użytkownik po wejściu na stronę docelową. Warto unikać ogólnych, bezwartościowych stwierdzeń typu: najlepsze na rynku, wysoka jakość itp.

 

 

Aby określić skuteczność reklamy, warto sięgnąć do raportu skuteczności reklam. W kolumnie widnieje informacja na temat klikalności reklam.

Aby reklama zawierała więcej szczegółów, warto stosować rozszerzenia reklam. Dzięki nim można przekazać informacje z numerem telefonu, adresem firmy, aktualnymi promocjami itp. Statystyki z danymi na temat skuteczności rozszerzeń, pomogą stwierdzić, jak wpływają one na efektywność przekazu.

Strona docelowa to jedna składowa wpływająca na skuteczność kampanii Adwords.

Zdarza się, że właściciele witryn nie chcą wprowadzać zmian w witrynach, co obniża jakość całej kampanii. Aby uzyskać wysoki Wynik Jakości, co z kolei przekłada się na wartość prowadzonej kampanii, należy zadbać o następujące elementy: szybkość wczytywania strony, unikalną i niepowtarzalną treść, łatwą obsługę. Strona docelowa powinna być przyjazna dla internautów, którzy ją odwiedzają, czyli musi być czytelna i mieć przyciski CTA, ponieważ wpływa to na czas, jaki spędzą na stronie oraz na to, czy zdecydują się na dokonanie zakupu. Warto pamiętać także o tym, by analizować poszczególne podstrony i to jak dużą konwersję generowały. W tym celu należy kliknąć zakładkę Zachowanie-Zawartość witryny-Strony docelowe.

Budżet

W jaki sposób określić budżet? Nie jest to prosta czynność, ponieważ trzeba wziąć pod uwagę czynniki takie jak: ustawienia kampanii, ilość słów kluczowych , a także zasięg. W wypadku ustalenia zbyt niskiego budżetu dziennego Google przekaże komunikat o ograniczeniu kampanii ze względu na budżet. To powoduje, że reklamy przestają się wyświetlać, a tym samym nie docierają one do potencjalnego klienta. Można to łatwo zmienić – pierwszym sposobem jest podniesienie dziennego budżetu kampanii, drugi to zmiana ustawień kampanii. Większy budżet oznacza większą liczbę konwersji? Otóż nie zawsze. Radzimy, aby w pierwszej kolejności zmienić ustawienia kampanii, a gdy ta będzie generowała konwersje, czyli gdy użytkownicy będą wykonywać pożądane przez nas ruchy, wtedy zwiększyć budżet dzienny. Może też być tak, że w miesiącu wydajesz sporo pieniędzy i nie masz z tego pożytku. W takiej sytuacji warto uzyskać informację, związaną z procentową utratą udziału w wyświetleniach. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie zmiany wprowadzić na koncie. Warto pamiętać o tym, że każda zmiana powinna być przemyślana i monitorowana.

Ruch mobilny

Należy mieć na uwadze to, że klienci nie zawsze korzystają z komputerów, ale coraz częściej do przeglądania witryn wykorzystują urządzenia mobilne. Dzięki uzyskaniu danych na temat tego, jaki jest ruch z urządzeń przenośnych, możesz ocenić to, czy Twoja strona jest prawidłowo wyświetlana na ekranach różnej wielkości oraz, czy czas jej ładowania nie jest zbyt długi. Gdzie można znaleźć raporty? Należy wejść w zakładkę Odbiorcy-Ruch mobilny. Innym sposobem na uzyskanie informacji jest kliknięcie zakładki Wymiar dodatkowy-Użytkownicy- Kategoria urządzeń. Warto sprawdzić jak wyświetlana jest strona na tabletach, smartfonach itp. czy jest przejrzysta i czytelna.

 

 

Ścieżki wielokanałowe

Aby zyskać szczegółowe dane na temat skuteczności kampanii, należy wziąć pod uwagę nie tylko konwersje bezpośrednie, ale także ścieżki wielokanałowe. Dlaczego? Ponieważ internauci nierzadko wykonują pożądane przez nas działanie, dopiero po kilku wizytach na stronie. Warto wiedzieć, co wpłynęło na sprzedaż Twoich produktów. Można sprawdzić, w których miejscach w sieci internetowej użytkownicy zapoznali się z Twoją marką, po jakim czasie od poznania oferty klient zdecydował się na zakup itp. Jest to bardzo ważna czynność, ponieważ niedokładna analiza danych, może doprowadzić do podjęcia niekorzystnych działań związanych z prowadzeniem kampanii.

Podsumowanie

Nie należy spoczywać na laurach. System Google Adwords istnieje od 2000 roku i ulega ciągłym modyfikacjom i ulepszeniom. Ciężko nadążyć za wprowadzanymi zmianami, jednak warto na bieżąco zapoznawać się ze wszystkimi ulepszeniami, rozszerzeniami i nowościami. Dzięki temu będziesz mógł maksymalnie wykorzystać wszystkie funkcje systemu. Aby rozpocząć prowadzenie kampanii oraz zająć się jej optymalizacją, należy sprawdzać skuteczność wyżej przedstawionych elementów. Należy pamiętać o tym, że efektywna kampania to składowa wielu czynników, dlatego ważne jest, by zająć się dokładną analizą danych, dzięki którym można wprowadzać zmiany, które korzystnie wpłyną na jej skuteczność.