Aby zacząć kampanię Google Adwords, należy wyznaczyć cele i ustalić strategię działania. Na początek odpowiedz na pytanie, dlaczego chcesz uruchomić kampanię Google Adwords? Z pewnością odpowiesz, że chcesz zwiększyć ruch na stronie internetowej, który przełoży się na zysk ze sprzedaży. Aby zachęcić odbiorców do skorzystania z Twojej oferty, musisz przygotować odpowiednią strategię.

Określenie grup docelowych

Na początek musisz odpowiedzieć na pytanie: kim są Twoi odbiorcy i przydzielić ich do odpowiednich grup. Przykładowe grupy: klienci detaliczni, odbiorcy hurtowi, osoby bez określonych oczekiwań i robiące rozeznanie oraz wręcz przeciwnie, szukający najniższej ceny. Inne kategorie: mieszkańcy całej Polski, konkretnego miasta, a nawet dzielnicy.

Najważniejsze jest to, by uświadomić sobie fakt, że każda z tych grup ma inne potrzeby. Aby zachęcić ich do zrobienia zakupów, należy skierować do nich odpowiednią ofertę. Google Adwords umożliwia stworzenie wielu kampanii, które można zadedykować konkretnym segmentom klientów.

Jakie są Twoje oczekiwania wobec odbiorców kampanii Google Adwords?

Strona internetowa powinna być zaprojektowana w ten sposób, by klient wiedział, co ma na niej zrobić. Każda podstrona powinna być stworzona z myślą o tym, jakie działanie powinien wykonać na niej użytkownik. Pożądaną czynnością może być wypełnienie formularza kontaktowego, czy pobranie cennika. W tym celu wykorzystuje się tzw. „call to action”, czyli przyciski zachęcające do działania. Należy pamiętać o tym, że klient od razu ma wiedzieć, co powinien zrobić, ma otrzymać informacje, które chce uzyskać. Jeśli samodzielnie musi szukać potrzebnych wiadomości i odwiedzać kolejne podstrony, możesz być pewny, że opuści witrynę i skorzysta z oferty konkurencji. Pamiętaj o tym, że czas to pieniądz.

Należy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów

Osoby, które chcą kupić smartfona, będą wpisywać w wyszukiwarkę pytania dotyczące tego, jakie modele są najlepsze? Od razu mogą wpisać frazę: „Smartfon do 2500 zł” itp. Aby móc odpowiedzieć na te zapytania, należy przygotować strony, na których znajdą się informacje na temat różnych modeli, ich zalet i wad. Dzięki temu nawiążesz kontakt z klientem i zyskasz opinię eksperta w tej dziedzinie.

Co wyróżnia Twoją ofertę od innych, konkurencyjnych?

Jeśli możesz zaoferować niską cenę i profesjonalizm, to jest to za mało, ponieważ w taki sposób reklamuje się Twoja konkurencja. Zastanów się, co wyróżnia Twoją ofertę, pomyśl, dlaczego to właśnie Twoje produkty lub usługi mieliby kupić odbiorcy? Co jest ich atutem? Inwestując w kampanię, trzeba znać odpowiedź na powyższe pytania, dlatego, że w innym wypadku nie przyniesie ona oczekiwanych rezultatów.

Mierzenie efektów kampanii

Działania marketingowe prowadzone w sieci internetowej można zmierzyć. Ustalenie słów i fraz kluczowych oraz tych, które wykluczamy to gwarancja tego, że reklama trafia do osób, które są zainteresowane ofertą. W jaki sposób sprawdzić skuteczność kampanii? Po pierwsze należy podłączyć do strony internetowej narzędzie Google Analytics. Dzięki temu narzędziu otrzymuje się dane na temat ruchu internetowego, wskaźników konwersji i ROI. Dodatkowo dowiesz się, jaki jest średni czas spędzany na stronie, procent nowych odwiedzin, współczynnik odrzuceń itp. Po drugie musisz wyznaczyć, które czynności podejmowane na stronie są ważne np. wypełnienie formularza kontaktowego. Mając wyznaczone cele, można optymalizować reklamę. W tradycyjnym marketingu nie było możliwości zmierzenia tego, które z podejmowanych działań przenosiły się na zyski.

Wybierz rodzaj kampanii, który najbardziej odpowiada Twojej działalności

Reklama tekstowa, graficzna, wideo, produktowa i wiele więcej. Remarketing, czyli przypomnienie osobom o ofercie. Jest to działanie, które ma na celu zachęcić użytkowników do powrotu na witrynę i dokonanie zakupu. Wyróżniamy remarketing dynamiczny, który sprawdza się szczególnie wtedy, gdy klient wybrał produkty i umieścił je w koszyku, ale nie zdecydował się na ich zakup. Kolejnym rodzajem jest kampania produktowa PLA. Charakteryzuje się tym, że przedstawione są grafiki produktów oraz ich ceny.

 

 

Zastanów się, czy prowadzenie kampanii Google Adwords wykonasz samodzielnie, czy zlecisz to zadanie agencji?

Samodzielne prowadzenie kampanii to oszczędność pieniędzy. Jednak drugą stroną medalu jest czas, który trzeba poświęcić na monitorowanie i analizowanie kampanii oraz na to, by nauczyć się obsługi systemu oraz bieżącej obsługi kampanii. Profesjonalna agencja może wykonać to zadanie za Ciebie. Co możesz zyskać? Czas oraz pewność, że kampanią kierują specjaliści. Agencja na początek zapozna się z działalnością Twojej firmy, jest to konieczne do tego, by prawidłowo określić strategię działania. Musisz być przygotowany na to, że możesz zostać poproszony o dokonanie zmian na stronach. Aby współpraca przebiegała prawidłowo, zastanów się nad tym, czego oczekujesz od agencji np. cotygodniowego raportowania albo spotkania ze specjalistą itp.

Kiedy można uznać, że prowadzone działania przyniosły oczekiwany rezultat?

Odpowiedz sobie na pytania: ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na kampanię i jaki chcesz osiągnąć z tego tytułu przychód? Jakie są Twoje oczekiwania związane ze zwrotem podjętej inwestycji? Musisz mieć jasno wyznaczone cele, dzięki temu osoba, która będzie prowadziła kampanię, będzie wiedziała, kiedy oczekiwania będą spełnione.